Kertakirjautuminen
Kertakirjautumisella parannetaan tietojärjestelmien käytettävyyttä poistamalla lukuisten tai usein tarvittavien käyttäjätunnusten ja salasanojen syöttötarve. Samalla parannetaan myös tietoturvaa, kun esimerkiksi salasanojen muistamista varten ei tarvitse kirjoittaa muistilappuja tai yhteisillä työasemilla käyttää ryhmätunnuksia.
Kertakirjautuminen tehostaa mobiililaitteiden yhteiskäyttöä


Vahva kertakirjautuminen
Vahvaksi tunnistusmenetelmäksi kertakirjautuminen saadaan yhdistämällä se johonkin monivaiheisen tunnistautumisen tapaan tai sirukorttiratkaisuun. Jotta kertakirjautumisella saavutettua käytettävyyshyötyä ei menetettäisi, niin vahva tunnistautuminen voidaan asettaa vaadittavaksi esimerkiksi työvuoron ensimmäisessä kirjautumisessa, määräajoin, tiettyyn palveluun kirjautuessa tai tiettyä työasemaa käytettäessä.
Kertakirjautumisen käytön esimerkki terveydenhuollosta
Sairaaloissa tehtyjen tutkimusten mukaan hoitohenkilöstö säästää aikaa 25-37 minuuttia työvuoroa kohti käyttämällä kertakirjautumisratkaisua. Potilastiedot saadaan tarvittaessa välittömästi käyttöön. Tietotekniikan sijaan lääkärit ja hoitajat voivat keskittyä potilaisiin, mikä myös tutkitusti vähentää stressiä ja parantaa työssä viihtymistä.
Kertakirjautumisratkaisulla saavutetaan nopea sisään ja ulos kirjautuminen tietojärjestelmiin, mutta sillä hoituu myös joustavat käyttäjävaihdot kaikilla päätelaitteilla, niin mobiileilla, tableteilla kuin päätteilläkin – jopa yhteiskäyttölaitteilla.
Toimikortti- ja kertakirjautuminen säästää aikaa terveydenhuollossa
